Universitatea Creştină Partium

HUEN
Program universitar de cercetare
2025/2026 - Program universitar de cercetare

SCOPUL PROGRAMULUI

Scopul Programului Universitar de Cercetare este sprijinirea cercetărilor științifice din cadrul rețelei universităților private maghiare din Transilvania (Universitatea Sapientia și Universitatea Creștină Partium), ridicarea nivelului calitativ al cercetărilor, respectiv înființarea și dezvoltarea unor centre de cercetare universitare cu rezultate științifice remarcabile.

 

Documentele

Concurs Proiecte 2025-2026 RO

 

CONDIȚII DE PARTICIPARE

Pot participa la concurs numai centrele de cercetare acreditate de către senatele universităților.

Valoarea totală a proiectelor depuse trebuie să fie de minimum 5 000 și maximum 10 000 de euro.

Propunerile de proiecte se vor depune în următoarele domenii de știință: științe ale naturii, științe agricole și inginerești, științe umaniste, științe sociale, științe economice și drept, respectiv arte.

Se poate participa numai cu propuneri de proiecte care urmează să fie derulate în perioada 1 mai 2025 – 31 octombrie 2026.

Nu se poate aplica cu propuneri de proiecte care să corespundă parțial sau integral cu temele altor proiecte, desfășurate în cadrul altor instituții de învățământ superior și/sau de cercetare.

Se poate candida numai cu propuneri de proiecte de cercetare colectivă. Un grup de cercetare este format din conducătorul de proiect și membrii participanți. Grupul de cercetare este reprezentat de către conducătorul de proiect, care își asumă responsabilitatea pentru activitatea membrilor grupului.

Într-un grup de cercetare pot participa membrii centrelor de cercetare care au depus propunerea de proiect, cadrele didactice cu funcția de bază la Universitatea Sapientia, respectiv Universitatea Creștină Partium, precum și cadrele didactice asociate sau cu plata cu ora (profesori, conferențiari, lectori, asistenți universitari).

Pot fi membri ai colectivelor de cercetare studenții înscriși la programele de licență, masterat sau doctorat ale Universității Sapientia și ale Universității Creștine Partium, iar în cazuri justificate și membrii personalului administrativ ai celor două universități, în cazul în care aceștia din urmă dețin titlul științific de doctor în domeniul de specialitate respectiv, sau dacă sunt înscriși la studii doctorale.

Din grupul de cercetare pot face parte și cercetătorii altor universități/institute din țară sau din străinătate.

Pot beneficia de bursă de cercetare numai studenții Universităţii Sapientia, respectiv ai Universității Creștine Partium.

Efectivul grupului nu este limitat, stabilirea acestuia intră în competența conducătorului de proiect, în funcţie de cerinţele proiectului. Singura condiţie în acest sens este ca, într-un colectiv de cercetare numărul membrilor externi să nu depăşească numărul membrilor interni (cadre didactice, studenţi ai Universităţii Sapientia, respectiv ai Universităţii Creştine Partium).

Conducătorul de proiect trebuie să fie cadru didactic cu funcţia de bază la Universitatea Sapientia sau la Universitatea Creştină Partium, şi trebuie să deţină titlul ştiinţific de doctor. Conducătorii de proiecte, precum şi membrii grupului de cercetare îşi vor asuma în mod individual responsabilitatea – atât din punct de vedere legal, cât şi financiar – pentru îndeplinirea obiectivelor de cercetare.

Un cadru didactic al Universității Sapientia sau al Universității Creștine Partium poate participa simultan la cel mult două cercetări finanțate prin Programul Universitar de Cercetare, în cadrul uneia fiind conducător de proiect, iar în cealaltă membru al grupului de cercetare.

Conducătorii universităților (rector, prorectori, decani, șefi ai departamentelor) pot fi conducători de proiecte, respectiv pot fi și membri participanți ai grupurilor de cercetare.

Membrii interni ai Consiliului Științific pot deveni participanți ai unui proiect numai în calitate de membri ai grupului (nu pot fi conducători de proiect). În cazul în care un membru al Consiliului Științific devine membru participant al unui grup de cercetare, este obligat să depună o declarație de incompatibilitate, și în consecință, nu poate participa la deciziile referitoare la proiectul respectiv sub nicio formă.

Conducătorul de proiect se obligă să respecte pe deplin principiile și normele de etica cercetării valabile la nivel international, atât în procesul planificării și derulării cercetării, cât și în publicarea rezultatelor aceseia.

Conducătorul de proiect are dreptul de a exclude din grupul de cercetare acea persoană, a cărei activitate nu contribuie în mod relevant la realizarea cercetării. Dacă se ivește un asemenea caz, conducătorul de proiect va cere în scris din partea Consiliului Științific excluderea membrului în cauză, justificându-și cererea.

Institutul își rezervă dreptul de a controla veridicitatea informaţiilor declarate în propunerile de proiecte, şi pe întregul parcursul al perioadei de finanţare, să se informeze cu privire la situația membrilor grupului de cercetare, precum și de detaliile activității de cercetare. În cazul unei induceri în eroare voite, Institutul va suspenda finanţarea. În situațiile de această natură responsabilitatea îi revine conducătorului de proiect, care nu va mai fi eligibil la concursurile de proiecte lansate în următorul ciclu.

 

DEPUNEREA PROPUNERILOR DE PROIECTE

Propunerile de proiecte vor fi depuse exclusiv prin sistemul online SOIPC (http://kpi.sapientia.ro).

Nu se acceptă propunerile de proiecte depuse sub altă formă.

Condiția eliminatorie a depunerii propunerilor este ca, participanții să încarce și să-și actualizeze datele, publicațiile, precum și orice altă activitate științifică în sistemul online SOIPC.

La propunerile de proiecte se vor anexa în mod obligatoriu următoarele documente în format electronic:

planul de cercetare detaliat, care include şi bugetul proiectului pentru întreaga perioadă a

cercetării (18 luni), defalcat pe două perioade de 8/10 luni (1 mai – 31 decembrie 2025; 1 ianuarie – 31 octombrie 2026);

planul de cercetare pe termen mediu al centrului de cercetare, care dovedește faptul că

proiectul de cercetare pentru care se solicită finanțare se înscrie în strategia de dezvoltare pe

termen mediu al centrului de cercetare în cauză;

raportul de autoevaluare internă al centrului de cercetare privind ultimii 3 ani (2022-2024) cu anexele aferente. Acesta se va întocmi în baza criteriilor stabilite de către senatele universităților. (Poate fi descărcat și de pe site-urile universităților: Criterii de evaluare – Univ. Sapientia; Criterii de evaluare UCP);

anexă cu rezultatele științifice remarcabile din ultimii 3 ani (2022-2024) ale conducătorului de proiect (publicații, proiecte finanțate cu sume semnificative, participări la conferințe internaționale, premii și distincții profesionale etc.).

Conducătorii de proiecte vor elabora bugetul în sistemul online pentru întreaga perioadă de 18 luni, în lei.

Suma alocată va fi achitată grupurilor de cercetare sub formă de cheltuieli de cercetare. Numai studenții vor putea beneficia de burse de cercetare.

În bugetul proiectelor suma burselor planificate nu poate depăși 15% din suma alocată. Suma burselor va fi stabilită în buget într-o singură sumă. Bursele pentru fiecare membru al gupului vor fi determinate de către conducătorul de proiect în funcție de activitatea depusă. Ca avans se va achita maxim 50% din suma totală a burselor, restul de 50% fiind disponibilă numai după aprobarea raportului final de cercetare de către Consiliul Științific.

Conducătorul de proiect îşi asumă răspunderea pentru folosirea sumelor alocate conform eşalonării în buget (pentru anul 2025, respectiv 2026).

 

Perioada depunerii propunerilor de proiecte: 14 noiembrie – 16 decembrie 2024, orele 16.00

 

EVALUAREA PROPUNERILOR DE PROIECTE

Evaluarea propunerilor de proiecte va fi efectuată în baza rezultatelor științifice anterioare ale candidaților în domeniul științific în cauză, și în baza evaluării planului de cercetare.

Fiecare propunere de proiect va fi evaluată de către doi referenți externi. Nu pot fi evaluatori cadrele didactice sau cercetătorii angajați la Universitatea Sapientia sau Universitatea Creștină Partium, și nici membrii Consiliului Științific.

Referenții vor elabora evaluările propunerilor de proiecte în baza unor criterii stabilite.

Criterii de evaluare:

I.) Evaluarea candidaților

(a) domeniul restrâns de cercetare al conducătorului de proiect, respectiv al membrilor grupului este sau nu în concordanță cu tema proiectului de cercetare (criteriul de competență);

(b) în baza publicațiilor anterioare, cercetătorii sunt sau nu competeți de a realiza proiectul de cercetare propus.

În cazul în care conducătorul de proiect nu îndeplinește criteriul de competență, acest fapt atrage după sine eliminarea întregului colectiv de cercetare din concurs. Pentru excluderea unui conducător de proiect este nevoie de respingerea către ambii experți evaluatori. În cazul în care un conducător de proiect este admis de către unul, şi respins de către celălalt expert evaluator, Institutul este obligat să solicite o a treia evaluare.

Unul dintre criteriile pentru stabilirea competenței conducătorului de proiect este participarea activă în viața științifică a domeniului în cauză în ultimii 3 ani. Aceasta se va dovedi printr-un document rezumativ anexat la propunerea de proiect.

II.) Evaluarea planului de cercetare

(a) originalitatea temei de cercetare și a abordării științifice (maxim 20 de puncte);

(b) importanța științifică, fondul și premisele temei de cercetare (în total 40 de puncte):

– nivelul de calitate al prezentării rezultatelor obținute de către alți cercetători în domeniul în cauză (maxim 20 de puncte);

– rezultatele de cercetare anterioare ale membrilor grupului în domeniul în cauză (maxim 20 de puncte).

(c) gradul de elaborare al planului de cercetare (în total maxim 45 de puncte):

– formularea concisă și clară a obiectivelor cercetării (maxim 20 de puncte);

4– metodologia propusă a cercetării este sau nu adecvată pentru îndeplinirea obiectivelor de cercetare (maxim 20 de puncte);

– aplicabilitatea rezultatelor (maxim 5 puncte).

(d) evaluarea etapelor planului de cercetare (maxim 20 de puncte):

– termenele propuse pot fi sau nu respectate, activitățile planificate pot fi sau nu realizate în perioada de finanțare

(e) evaluarea bugetului (maxim 15 puncte):

– cheltuielile planificate sunt sau nu justificate din perspectiva derulării cercetării (maxim

10 puncte);

– etapele planificate ale bugetului pot fi sau nu respectate (maxim 5 puncte).

Punctajul maxim care poate fi obținut este de 140 de puncte.

În cazul în care între punctajele acordate aceluiași proiect apare o diferență de 25 de puncte sau mai mult, Institutul este obligat să solicite o a treia evaluare. În acest caz, punctajul final al proiectului va fi media punctajului celui de-al treilea referat de evaluare, respectiv punctajul aceluia care se află mai aproape de al treilea referat.

Nu se finanțează propuneri de proiecte care nu cumulează cel puțin 100 de puncte.

 

ANUNŢAREA REZULTATELOR

Consiliul Ştiinţific hotărăşte asupra finanţării proiectelor. Institutul va informa în scris toți candidații despre rezultate. Institutul va trimite referatele de evaluare candidaţilor, fără a dezvălui numele referenţilor.

Institutul și universitățile vor încheia contracte de finanțare cu grupurile de cercetare, în care se vor stabili suma, durata și condițiile finanțării, precum și drepturile și obligațiile părților.

 

DECONTUL FINANCIAR ŞI DAREA DE SEAMĂ

Cheltuielile de cercetare vor fi achitate prin finanțare ulterioară sau prin plată directă către furnizor, conform regulamentului de decontare (acesta poate fi descărcat de pe site-ul universităților și al Institutului).

Proiectele de cercetare finanțate în cadrul Programului Universitar de Cercetare implică o obligație de decontare strictă.

Aceasta va conține: 1.) decontul financiar detailat; 2.) darea de seamă; 3.) raportul final de cercetare; 4.) copiile electronice ale publicațiilor, articolelor și studiilor aferente cercetării în cauză. Toate acestea trebuie încărcate electronic în sistemul online SOIPC până la termenul stabilit.

1. Conducătorul de proiect este obligat să anexeze la cererea de achitare ulterioară a cheltuielilor de cercetare toate documentele justificative conform prevederilor contractului de cercetare și regulamentului de decontare, și să depună la încheierea proiectului un tabel centralizator privind toate cheltuielile. Institutul va informa în scris conducătorii de proiecte în privința termenului limită de depunere a decontului financiar.

Conform regulamentului pot fi decontate următoarele tipuri de cheltuieli:

  • obiectele de inventar (aparate, dispozitive pentru experimente, instrumente de laborator și informatice);
  • consumabilele specifice pentru cercetare (consumabile, chimicale şi alte materiale determinate cu exactitate, folosite la probe și experimente);
  • cheltuielile de transport aferente activității de teren și vizitelor de studiu (cu autoturism, tren, avion, autocar), în cazul unei vizite de studiu în străinătate, diurnă pentru zilele şederii, cazarea;
  • cheltuielile participării la conferințe internaționale cu comunicare sau poster într-o limbă străină (cu excepția proiectelor care sunt legate de domeniul limbii, literaturii, culturii sau etnografiei
  • maghiară sau română, în cazul cărora limba prezentării poate fi aceste limbi), taxa participării la conferință, cheltuielile de transport (cu autoturism, tren, avion, autocar), diurna pentru zilele șederii în străinătate, cazarea;
  • taxa de publicare, cheltuielile de publicare ale articolelor în reviste de specialitate internaționale de prestigiu;
  • cărţi, abonamente reviste (inclusiv electronice);
  • consumabile de birou (hârtie şi toner);
  • servicii de documentare (numai pentru serviciile prevăzute în bugetul cercetării);
  • taxe copii xerox (numai în cazuri justificate, de ex. copii ale publicaţiilor din alte biblioteci).

Cheltuielile aferente obiectelor de inventar, dispozitivelor, respectiv cărților de specialitate nu pot fi decontate în al treilea trimestru al perioadei de cercetare (cu 6 luni înainte de încheierea cercetării).

În cazul consumabilelor specifice pentru cercetare, termenul achiziției este de 3 luni înainte de încheierea cercetării.

Pe parcursul întregii perioade de derulare a cercetării, cheltuielile pot fi regrupate de două ori. Cererea de regrupare se depune la Consiliul Director al Institutului Programelor de Cercetare în cazul în care se intenționează să se utilizeze sumele aprobate inițial în bugetul de cercetare pentru un alt sau alte tipuri de cheltuieli, și această sumă depășește 20% din valoarea cheltuielii planificate original.

Cererea de regrupare se depune de către conducătorul de proiect prin formularul disponibil pe site-ul Institutului Programelor de Cercetare, cu o justificare detaliată. Conducătorul de proiect își asumă responsabilitatea pentru justificarea regrupării. Cererea va fi aprobată de către Consiliul Director al Institutului Programelor de Cercetare, fiind contrasemnată de președintele Consiliului Director al IPC sau de șeful Departamentului de Cercetare și Granturi. În ultimele două luni ale perioadei de cercetare (cu 2 luni înainte de încheierea cercetării) nu se aprobă cereri de acest gen.

Nu se decontează următoarele tipuri de cheltuieli:

  • cheltuielile tip salariu (numai în cazuri justificate, în baza unei cereri depuse în scris odată cu bugetul cercetării);
  • acele servicii de cercetare, care pot fi rezolvate în cadrul universităților (sondaje, diferite activități de teren, care pot fi realizate de către studenți ca și practică profesională; precum și alte experimente,
  • măsurători etc., care pot fi executate cu dotarea tehnică existentă a universităților).

2.) Conducătorii proiectelor sunt obligați să depună la Institut o scurtă dare de seamă, în care prezintă activitățile depuse de fiecare membru al grupului de cercetare în parte, precum și principalele concluzii ale cercetării. Darea de seamă va avea 2-3 pagini. Aceasta se va depune la jumătatea perioadei de cercetare, până la termenul limită stabilit de către Institut.

3.) Raportul final de cercetare se va depune în limba maghiară, în 10-15 mii de caractere, până la termenul stabilit de către Institut. În cazul în care în domeniile de știință în cauză rezultatele se publică în limba engleză, și publicația deja elaborate în limba engleză reprezintă parte a raportului de cercetare, atunci raportul poate fi depus și în limba engleză, însă la acesta se va anexa în mod obligatoriu și un rezumat de cel puțin 3 pagini în limba maghiară. În caz de vis major se poate solicita prelungirea termenului, care se aprobă de către Consiliul Științific, pe bază de cerere, și se depune la Institut cu o lună înaintea datei limită stabilită în contract. În încheierea raportului de cercetare se vor enumera datele bibliografice ale articolelor științifice publicate din rezultatelor cercetării, iar în cazul publicațiilor în curs de apariție se va specifica titlul revistei sau al volumului în care acestea vor fi publicate, menționând și etapa în care se află publicarea articolului în cauză. Concomitent, conducătorul de proiect va depune și o declarație conform căreia articolele semnalate nu au fost, și nici nu vor fi utilizate pentru decontarea altor proiecte de cercetare.

4.) În mod obligatoriu, se vor publica cel puțin două articole de specialitate din rezultatele cercetării în reviste științifice de categoria D1, Q1, Q2, Q3, Q4 după clasificarea SCImago, sau în reviste incluse în baze de date internaționale (BDI), care sunt recunoscute și prin ordonanța de guvern privind reglementarea conferirii titlurilor didactice. Participarea la cel puțin o conferință internațională de prestigiu, cu prezentare într-o limbă străină (engleză, germană, franceză, italiană etc.) este de asemenea obligatorie, cu excepția proiectelor care țin de domeniul limbii și literaturii, culturii sau etnografiei, în cazul cărora limba prezentării poate fi limba maghiară sau română. Un articol publicat în revistele universitare este echivalent cu un articol publicat într-o revistă indexată BDI. Documentele de justificare aferente (acceptarea articolului, programul conferinței științifice internaționale) se vor anexa la decontul financiar în mod obligatoriu.

Articolele/studiile (publicate, respectiv aflate în curs de apariție) care prezintă rezultatele cercetării vor fi încărcate electronic în sistemul online SOIPC ca și anexe ale raportului de cercetare. În articolele/studiile publicate în baza rezultatelor se va menționa în mod obligatoriu și cu exactitate numele finanțatorului:

  • în cazul unei publicații/participări la conferință în limba maghiară:
    • Sapientia Alapítvány – Kutatási Programok Intézete;
  • în cazul unei publicații/participări la conferință în limba română:
    • Fundația Sapientia – Institutul Programelor de Cercetare;
  • în cazul unei publicații/participări la conferință în limba engleză:
    • Sapientia Foundation – Institute for Scientific Research.

De asemenea se va menționa în mod obligatoriu afilierea instituțională a autorului/autorilor:

  • în cazul unei publicații/participări la conferință în limba maghiară:
    • Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem sau Partiumi Keresztény Egyetem;
  • în cazul unei publicații/participări la conferință în limba română:
    • Universitatea „Sapientia” din municipiul Cluj-Napoca, sau Universitatea Creștină Partium;
  • în cazul unei publicații/participări la conferință în limba engleză:
    • Sapientia Hungarian University of Transylvania, sau Partium Christian University.

Dările de seamă și rapoartele de cercetare vor fi evaluate de către referenți științifici.

Institutul va respinge dările de seamă și rapoartele de cercetare care nu corespund criteriilor de formă și de fond specificate mai sus.

În cazul rapoartelor de cercetare respinse de către referenți, decizia privind urmările acestui fapt va fi luată de către Consiliul Științific, analizând fiecare situație în parte, luând în considerare toate documentele și circumstanțele privind cercetarea în cauză (materiale depuse pentru concurs, planul de cercetare, evaluări, folosirea sumelor planificate, utilitatea rezultatelor cercetării etc.), în baza cărora se vor stabili eventualele consecințe, respectiv sancțiuni.

 

ALTE INFORMAŢII

Informaţii suplimentare legate de concursul de proiecte pot fi obţinute la sediul Institutului, la numărul de telefon 0364 401 454, zilnic, între orele 9-17.

Adresă de e-mail: kpikpi.sapientia.ro.

 
Universitatea Creștină Partium 2025 Confidențialitate Politica cookie
PNRR
PKE
PNRR
Confidențialitate Politica cookie Universitatea Creștină Partium 2025
Proiectat de:Noncommon.design
Dezvoltat de:BTZ web
a